Kontura har i alla år bedrivit egen tillämpad forskning och utveckling, i samverkan med forskare från olika universitet. Vi samlar systematiskt in information i vårt arbete inom områden som våra kunder säger är betydelsefulla för deras verksamheter. Vårt FoU-arbete sker alltid tillsammans med kunderna och utifrån deras behov.
När ett tillräckligt stort material finns tillgängligt söker vi mönster, som vi sedan jämför med ytterligare information som vi samlar in. När vi bekräftat att mönstren finns, utvecklar vi sammanhängande koncept och verktyg. Verktygen testas och analyseras med vetenskapliga metoder och jämförs med tillgänglig forskning. När vi är nöjda med verktygens tillämpbarhet börjar vi använda dem i vår verksamhet.
Forskningen bakom Hållbara Chefer®
För 13 år sedan fick vi förtroende från Bliwa-stiftelsen att genomföra ett forsknings-och utvecklingsprogram för ett 90-tal chefer i både offentlig och privat verksamhet med fokus på att skapa hållbarhet i chefsrollen. Det utmynnade i vägvinnande insikter och resultat. 11 år senare, 2018, utförde forskare en uppföljande studie av deltagarna i programmet. Studien bekräftade att de avgörande faktorerna för hållbarhet handlar både om ledarfärdigheter och i hög grad förutsättningar för chefsuppdraget i organisation såsom upplevd meningsfullhet i uppdraget, möjligheter att påverka och utveckla relationerna på arbetsplatsen.
Denna studie har ytterligare förstärkt vår inriktning och pedagogik i utvecklingsarbetet. En viktig plattform i vårt program är Antonovskys tankemodell om känsla för sammanhanget.
Källa: Ledarna
En utvärdering av forskningsprojektet 10 år senare
Resultatet från ytterligare 800 chefer som har gått programmet mellan 2009-2019 (2015).
Upplägget och Konturas erfarenheter i Bliwa-projektet.
Forskningsprojektets studie av deltagarnas utgångsläge och slutläge i jämförelse med en kontrollgrupp.
EFFEKTMÄTNINGAR
En ytterst viktig del i våra ledarskapsutbildningar är att säkerställa resultat. Det gör vi med hjälp av våra väl beprövade mätmetoder såsom vårt Skattningsschema. För att utföra denna uppgift behöver vi samråda med uppdragsgivaren för att tillsammans precisera vad ledarskapsutbildningen förväntas uppnå. På denna grund bygger vi vårt skattningsschema som deltagarna besvarar före, efter och under programmets gång och som mäter vad deltagarna vunnit av insikter och utveckling. Denna typ av bedömning upprepar vi efter avslutat program. Vi på Kontura tycker det är viktigt att få ett mått på vad som uppnås
Det kan handla om både personlig utveckling och verksamhetsinriktade förbättringar. I samtal med sin överordnade chef utvecklar varje deltagare en personlig utvecklingsplan som under programmets gång kan modifieras med hänsyn till de insikter och erfarenheter som växer fram i utbildningen. Vi följer och avläser utvecklingsprocessen också på andra sätt, t.ex. med backspeglar efter varje utbildningsdag, utvärderingar med en särskild enkät efter varje workshop, reflektioner enskilt och i grupp. Konturas skattningsschema är ett antal frågor om hur du som deltagare och du som överordnad chef uppfattar chef- och ledarskapet både före och efter ledarskapsutbildningen
– Inledande skattning och avslutande skattning.
Vi på Kontura tycker att det är viktigt att få ett mått på vad som uppnås i en ledarskapsutbildning. Med hjälp av ett antal frågor som vi har utvecklat vill vi få en skattning av utgångsläget inom ett antal aspekter på chef- och ledarskapet. De olika områdena som frågorna kretsar kring är; Självinsikt, Kommunikation, Kreativitet, Organisationen och verksamheten, Organisationskulturen, Verka i förändring, Balansen mellan arbete, fritid, familjeliv. Frågorna besvaras både av deltagaren och av deltagarens chef. Syftet med skattningen är att ge en bild både av utgångsläget vid starten av programmet och av chefsdeltagarens individuella mål efter programmets slut. Skattningsschemat bygger på en 9-gradig skala mellan I mycket liten grad och I mycket hög grad.