Syfte
Du lär dig att leda en arbetsgrupp där medarbetarna kommer från flera olika länder och att se till att alla förstår sin uppgift och tillsammans kan samverka mot gruppens mål.
Målgrupp
Chefer med en multikulturell medarbetargrupp.
Innehåll
Varje människa utgår från sin egen erfarenhet, när hon försöker förstå det som händer eller sägs. Har man olika innehåll i sina verklighetsbilder blir tolkningarna olika. Alla får samma information, men hur de hör och förstår det sagda skiljer sig alltid. Ännu mer när de man talar med har olika kulturell tillhörighet! Hur hanterar man kulturkrockar och hur överbryggar man dem? Viktig kunskap för chefen i den multikulturella gruppen.
Som invandrare behöver man lära sig arbetslivets spelregler i det nya land man arbetar i. Tyvärr är denna kunskap ofta omedveten hos svenskarna. Man bara vet hur det är och har svårt att sätta ord på spelreglerna. Scandinavian management och svensk ledarstil skiljer sig till sin utformning från resten av världen genom att det är en stark samverkanskultur i jämförelse. De flesta länder har starka hierarkier i arbetslivet, med olika utformning dock. Lagstiftning och arbetslivets regler formas efter denna baskultur. För den som aldrig upplevt en samverkanskultur är det lätt att missförstå.
Du får verktyg att hantera en multikulturell grupp med, en struktur som hjälper dig att se vad som händer och kommunikativa tekniker som hjälper dig att ställa nödvändiga frågor för att jobbet ska fungera effektivt.
Du lär dig innehållet i svensk arbetslivskultur, dvs den del som svenskar inte behöver ha beskriven för att de vet den genom att de vuxit upp i den. Men när du ska lära den som inte vet då behöver du kunna beskriva vad som görs och varför. Du behöver ha kunskap om vad det är i vår historia som lett fram till dagens arbetsliv.
Metodik
Tillsammans gör vi kunskap av den erfarenhet som finns i rummet. Därefter ger vi teori och praktisk tillämpning.