Lyssna på podd i sommar och bygg upp din självkänsla
Går du och funderar över hur du kan öka din egen självkänsla, d v s att acceptera dig själv som du är, att du ”bottnar” i dig själv. Kanske vill du arbeta för att förtydliga din egen bild av dig…
I personlig utveckling används verktyget för att skapa insikt om eget sätt att fungera och för att identifiera de drivkrafter som styr val och förhållningssätt. TMP utgör en bas för reflektioner om egna drivkrafter, individuellt fokus och individuella preferenser och är ett stöd för valen av inriktning i arbetet.
British Psychological Society’s utvärdering av TMP (ur summeringen)
Under rådande pandemisituation erbjuder vi personlig utveckling även på distans via videokonferens. Kontakta oss på office@kontura.se för mer information!
Går du och funderar över hur du kan öka din egen självkänsla, d v s att acceptera dig själv som du är, att du ”bottnar” i dig själv. Kanske vill du arbeta för att förtydliga din egen bild av dig…
Att välja rätt chefs- och ledarutbildning är svårt. Här följer en lathund med 8 vägledande tips på hur man väljer rätt chefs- och ledarutvecklingsprogram.
Hundratals chefer har sedan 2007 fått mer motivation, självkännedom och balans i yrkeslivet genom sitt deltagande i programmet Hållbara chefer®.
Öppna Programmet Hållbara Chefer® är ett ettårigt chefsprogram med fokus på 4 områden som alla chefer ansvarar för: Leda verksamhet, Leda Förändringar, Leda medarbetare och Leda sig själv.
I samband med presidentvalet i USA startar vi igång en serie av klipp från Konturas 45 år gamla filmarkiv. När samhälle och arbetsliv förändras är det viktigt att dra nytta av kunskap och erfarenheter.
Hållbara Chefer – vi använder Corona-erfarenheter för att lära om krishantering. “Utdragenheten” gör att krisorganisationen fungerar dåligt på många håll. Bättre att jobba vidare inom ramen för linjeorganisationen tycker många chefer. Kreativitet och flexibilitet för att genomföra deltagarnas val av…
Anders Tegnell hade hoppats på bättre skydd i äldreomsorgen. Jan Albert, smittskyddsläkaren, svarar på reportrarnas frågor, att skälen till att vi inte klarat äldreomsorgen är inte bara skyddsutrustningen utan också hur vi organiserat arbetet i både hemtjänst och boenden. När…
Vad innebär det att vara en bra chef? Vår kollega Gunnila Masreliez-Steen ger svaren och passar samtidigt på att ge viktiga råd till både unga och äldre i arbetslivet om hur man förmedlar sin erfarenhet och sina idéer.
Oavsett om vi driver enmansföretag med ansvar för oss själva eller större företag och organisationer med ansvar för personal är vi ledare för våra organisationer, och som ledare gäller det att tänka strategiskt. Här följer de sex utmärkandande dragen hos…
I den andra delen av den artikelserie, fortsätter vi att kommentera den meta-studie som gjordes i USA 2017 och omfattade 335 utvärderingar av chefs- och ledarutbildningar. I detta avsnitt tittar vi närmare på de hypoteser de ställde upp och som…
Hur mycket ska en chef tåla? En hel del. Det ligger i jobbet, men när övergår det i mobbning?
Kontura har länge dokumenterat den reflektionstid vi har i varje workshop i våra långa chefsprogram. Vi frågar deltagarna vad de har funderat på eller prövat sedan sist. Dokumentationen är främst till för deltagarna själva så att de ska kunna gå…
Under 2017 publicerade ett amerikanskt forskarteam resultaten av en meta-analys som ställde frågan om vad som gör ett ledarskapsprogram effektivt och verkligen levererar bättre ledarskap. Den byggde på 335 utvärderingar som man jämförde mot ett antal uppställda hypoteser.
Fungerande chefer är avgörande för en effektiv verksamhet. Förbättrat ledarskap identifieras nästan alltid som ett behov. Men är det där det egentliga behovet finns?
I den här artikeln får du 5 konkreta tips som du kan använda i samtal för att få medarbetarna att själva komma till insikt, finna lösningar på ett problem och därmed växa i sina roller
Hur kunskapen växte fram om vad som påverkar en chefs HÅLLBARHET – en allt viktigare fråga som följd av de förändringarna som sker i arbetslivet.
Vi har frågat 2000 chefer om vad de uppfattar har varit viktigast för dem att kunna hantera i jobbet. Sammanställningen ger viktig information förstås, men också en bild av hur viktigt det är att veta vad som är viktigast att…