
Syftet med en kulturanalys är att lyfta fram särdragen i kulturen och de mänskliga drivkrafterna. Med- och motkrafter i förändringsprocessen görs synliga. Därmed kan den strategiska inriktningen och förändringsarbetet navigeras mot en säkrare träffyta och leda till mer bestående resultat. I detta arbete är det viktigt att involvera både medarbetarna och kunderna.
En ny och innovativ metod för kulturanalys
För att på detta sätt fånga in kulturella särdrag krävs en arbetsmetodik som på en djupare nivå kan spegla både tankemässiga och känslomässiga strukturer. När dessa görs synliga blir de också påverkbara. Det är på denna grund som vi analyserar och söker påverka kulturer som stödjer den strategiska inriktningen av verksamheten. Vår kulturanalys grundar sig på en ny och innovativ metod som vi inspirerats till i våra internationella samarbeten.
KULTUR
Kultur handlar om livet i en organisation i alla dess former, variationer och system. En del menar kort och gott att kultur är hur man gör saker och ting i en organisation. Det är lätt att kulturbegreppet blir allomfattande och därmed ohanterligt men också ytligt och därmed intetsägande.
Kultur kan beskrivas som ett raster genom vilket vi uppfattar verkligheten
en kollektiv programmering av våra föreställningar, synsätt och beteenden
gemensamma värderingar som grundar sig på händelser, erfarenheter och upplevelser
En kultur är alltså något som en grupp människor delar och utgör en gemensam orientering, något som formar och vägleder tankar, känslor och handlande.
En kultur kan studeras på olika nivåer. Isberget kan användas som metafor för detta, där konkreta, synliga och medvetna ting ligger högst upp och livsuppfattningar och värderingar längst ner på ett mer omedvetet plan.

VÅR SYN PÅ KULTUR
Skillnaden mellan klimat och kultur är viktig utifrån ett operationellt perspektiv. Klimat är det vi oftast mäter när vi i undersökningsform ställer frågor till medarbetarna om trivsel, förhållningssätt, motivation och liknande. Klimatet är det som är synligt och som vi kan prata om därför att alla är medvetna om det. Det består av medvetna reaktioner, upplevelser och uppfattningar om vad som sker inom organisationen. Klimat är förhållandevis lätt att mäta, men svårt att använda som underlag för vad man ska åtgärda för att påverka verksamheten.
Vill man hitta orsaker och utvecklingsmetoder ligger svaret i kulturen
Hälsotillståndet är ett resultat mellan den operativa verkligheten och den underliggande kulturen. Kulturen är oftast inte direkt synlig. Den märks som ett filter genom vilket allt som händer silas. Det ”silade” uppfattar vi som det som har hänt. Vi är oftast helt omedvetna om att vi ”valt” vad vi uppfattat i situationen. Kulturens innehåll skapas genom alla de erfarenheter som man sedan tidernas begynnelse samlat i form av slutsatser, värderingar, normer och regler. Den syns också i vårt förhållningssätt i olika situationer. Beteendet är kulturens spegel.
Kulturen är navigator av den strategiska inriktningen
När man leder en förändringsprocess räcker det inte med att tillhandahålla förändringar som märks i klimatmätningarna.
Det är först när kulturens innehåll förändras som en bestående effekt uppnås. Den förändringsansvarige behöver kunna hantera även den kulturella processen. Det är ytterst viktigt och avgörande för framgång i ett förändringsarbete att beakta växelspelet mellan de strategiska intentionerna och den rådande kulturen.