Så skapar du en stabil grund att stå på som chef
Andelen chefer som blir sjuka ökar. Den ökade komplexiteten gör att cheferna har brist på tid för reflektion och KASAM – känslan av sammanhang. Många chefer kan faktiskt inte ge ett tydligt svar på frågan varför deras organisation finns till. I denna artikel ger vi dig tips och verktyg på vad du som chef behöver bli bättre på för att bli ”hållbar chef”.
Den ökade komplexiteten har gjort att det är en enorm skillnad på att vara ledare idag jämfört med när vi startade Kontura för 46 år sedan. För att prestera väl och hållbart i den här komplexa miljön måste cheferna (och övriga medarbetare) ha en stabil grund att stå på.
Två delar som organisationer behöver bli bättre på för att skapa ”hållbara chefer”:
Kasam håller oss långtidsfriska
Begreppet kasam myntades av Aaron Antonovsky, israelisk professor i medicinsk sociologi, och det betyder känsla av sammanhang. Antonovsky kom fram till att ju större känsla av sammanhang (kasam) vi har desto friskare håller vi oss. För att uppnå kasam måste det vi gör och det som sker omkring oss upplevas som begripligt, vi måste ha kunskap och resurser som gör att vårt uppdrag känns hanterbart och dessutom måste uppdraget kännas meningsfullt.
– Känner man inte att jobbet är meningsfullt så tar energin snabbt slut, säger Gunnila.
Projektet “Hållbara Chefer” visar tyvärr att många chefer saknar känslan av sammanhang. När hjulen snurrar allt fortare och effektiviseringsvindarna viner kring öronen så tar vi oss helt enkelt inte den tid som behövs för att skapa KASAM. Många chefer kan faktiskt inte ge ett tydligt svar på frågan varför deras organisation finns till.
Kanske ska du även be dina medarbetare att formulera detta?
Formulera uppdraget ur målgruppens perspektiv
De flesta chefer vet exakt vad de förväntas leverera – i ekonomiska termer. Men däremot kan många inte formulera vad det är som de förväntas leverera till kunderna. När vi frågar chefer i näringslivet vilket huvudsakligt uppdrag deras företag har så svarar de ganska ofta ”För att leverera avkastning till aktieägarna”. Här borde man istället definiera sitt uppdrag utifrån målgruppen – oavsett om det är kunderna i näringslivet eller brukarna i offentlig sektor.
När man låter flera chefer i en organisation definiera vad som är organisationens främsta syfte så visar det sig ofta att olika individer har olika definitioner beroende på var i organisationen man arbetar. Resultatet blir då att man drar åt olika håll och effekten för organisationen uteblir. När slitet inte ger resultat – då är det inte lätt att känna mening med det man gör. Att sitta kvar i en organisation med ett uppdrag som du inte känner är meningsfullt – det kör din hälsa i botten, varnar Gunnila.
Bygg kunskap av dina egna erfarenheter genom reflektion
Förmågan att bygga kunskap av sina erfarenheter och därigenom skapa sin egen upplevelsebaserade kunskapsbas är en nyckel för att bli en riktigt bra chef och hålla i längden. Med en egen kunskapsbas blir man tryggare som chef, man växer inifrån och man känner tillit till sig själv.
För att bygga sin egen kunskapsbas utifrån sina erfarenheter krävs systematisk reflektion.
Om du sitter med något som du upplever som ett problem eller något som du har svårt att hantera, något som du känner att du misslyckats med:
Ställ dig frågan i vilka andra situationer du upplever liknande problem och gör en lista.
- Hittar du något mönster i listan?
- Vad kan förklaringen till att det blir ett problem vara?
- Varför blir det så?
- Vad kan du göra annorlunda för att det ska gå bättre?
- Finns det något verktyg som passar?
- Gör annorlunda och utvärdera – hur gick det nu? Varför?
Så här gör människor av naturen. Det är inget konstigt eller svårt med den här metoden. Problemet är att tid för reflektion är en bristvara idag. Och när vi inte hinner reflektera och bygga kunskap av våra egna erfarenheter – det är då vi börjar ropa efter verktyg. Många organisationer håller på att bygga upp verktygslådor för miljoner som de tror ska lösa chefernas problem – men det kommer inte att fungera.
Tid för gemensam reflektion
Förutom att reflektera på egen hand behöver vi också reflektera i grupp inom organisationen. När vi reflekterar i grupp så skaffar vi oss gemensam kunskap. Gemensam kunskap är en mycket viktig del av organisationskulturen.
– Har man en gemensam kunskapsmassa så har man också ett gemensamt språk. Och då blir kvaliteten på kommunikationen i organisationen högre. Det blir färre missförstånd, man kommer längre och prestationerna blir mer värdefulla.
En vanlig syn i våra organisationer: Alla jobbar och sliter hårt, men man drar åt olika håll och effekten i organisationen uteblir. När man inte ser resultat av slitet är det svårt att känna mening och känner man inte mening så tar energin snabbt slut.
När organisationens huvudsakliga uppdrag är tydligt formulerat ur målgruppens perspektiv drar alla åt samma håll och arbetet känns meningsfullt. Organisationen kommer i rörelse mot sina mål.
Tips!
- Formulera för dig själv varför du jobbar – mer än för lönen.
- En tydlig formulering hjälper dig att se det meningsfulla och öka graden av kasam, något som håller dig långtidsfrisk. Kanske ska du även be dina medarbetare att formulera detta?
Öppna Programmet Hållbara Chefer®
12 dagars chefsutbildning
Ledarskapsutbildning som levererar mätbara resultat
Vår ettåriga ledarskapsutbildning Hållbara chefer® är förmodligen Sveriges mest genomforskade. Den bygger på Bliwa-projektet där 96 chefer som gick programmet mättes mot en kontrollgrupp. 10 år senare har deltagarna följts upp med bestående effekter. Kontura har dessutom mätt effekterna sedan 2010 på varje deltagare, både genom självskattning och genom deltagarens chef. Vi ser en genomsnittlig utveckling på 17%, vilket är väldigt högt i dessa sammanhang. Programmet ger en god bild av det organisatoriska sammanhang som chefen verkar i, med fokus på hur du leder verksamhet, förändringar, medarbetare och deltagaren själv.
Mer än 800 chefer har gått det evidensbaserade chefsprogrammet Hållbara Chefer®. Vi har en stor kunskapsbank kring hur man på bästa sätt bedriver ledarskapsutbildning. Vi vet vad ni chefer brottas med för problem i vardagen!