Ledningsgruppen lyfter företaget
I en verklighet där förändringar och omställningar är vardag blir arbetet i ledningsgrupper ytterst betydelsefullt. Ledningsgruppen har en central roll som en samlande kraft för ledning och styrning av verksamheten. När olika verksamheter länkas samman utvecklas hela organisationens styrka och kraft. Men arbetar ledningsgrupper med rätt frågor och på rätt sätt? Tveksamt!
Forskningen visar att det inte räcker med goda intentioner. Flera studier visar på återkommande brister i ledningsgruppsarbetet (exempelvis Bang & Midelfart 2012, Granberg & Wallenholm 2012, Wheelan 2013). Särskilt vanligt är att ledningsgrupper fastnar i ”bråttom-frågor” och inte förmår att lyfta blicken mot de strategiska frågorna. Gruppens uppdrag och syfte är ofta oklart för medlemmarna, vilket leder till obeslutsamhet. I en tidsstudie konstaterades att 75 % av arbetet rörde rapportering i olika former,
15 % kortsiktiga beslut och 10% strategier. Mycket talar för att denna bild är vanlig i ledningsteamen. Då måste man verkligen ställa frågan om ledningsgrupperna i allmänhet jobbar med rätt saker.
En annan observation är att allt fokus ligger på sakfrågorna och att dynamiken i gruppen negligeras. Här finns dock mycket att hämta. Forskning visar att homogena grupper tycks fungera bättre i stabila och oföränderliga miljöer, medan de mer heterogena grupperna fungerar bäst i komplexa och snabbt föränderliga miljöer. Frågan är om det finns något företag som idag lever i en stabil värld?
Vi har med hjälp av forskningen och vår långa erfarenhet avledningsgrupper identifierat framgångsfaktorer i ledningsgruppsarbetet. Många chefer som vi tillfrågat har tydligt bekräftat hur avgörande dessa framgångsfaktorer är. De handlar om både vad som avhandlas och hur det görs. Det är välkänt i forskningen och i praktiken att grupper behöver hantera både Vad som behöver analyseras, prioriteras och göras och Hur det ska göras. Vad utgår från uppdraget och kärnverksamheten. Hur handlar om processen i gruppen såsom arbetssätt, samverkan, engagemang, kommunikation och förmåga att skapa en ”vi-känsla”.
Allan Steen