Energibolaget såg ett starkt behov av utveckling men också många möjligheter. Ledningen förstod att en mer omfattande och djupgående utveckling måste ske, där företagets kultur sattes i fokus. Styrelsen och ägarna vill se en bättre styrning av verksamheten, en utveckling med ett långsiktigt perspektiv, stabila intäkter och en öppenhet för samarbete/samgående med andra aktörer inom branschen. Man vill göra bolaget mer innovativt och få bättre tillgång till all den erfarenhet som fanns bland medarbetare som arbetat länge för företaget.
Utmaningen bestod i att en utvecklingsprocess skulle drivas med hänsyn tagen till organisationskulturens innehåll. En djupgående analys av företagskulturen och starkt kulturpåverkande insatser i det kommande förändringsarbetet sattes i fokus. Särskilt viktigt var att engagera alla i förändringsarbetet – styrelsen, cheferna och medarbetarna. Att få cheferna att axla rollen som motorer i förändringsarbetet sågs som en nyckelfaktor. Deras förmåga och engagemang för att förstärka de kulturella värden som underlättade en utveckling av bolaget ansågs önskvärd. Fokus lades på att driva förändringen på såväl den kulturella som den strukturella dimensionen.