Vad utmärker en strategisk ledare?
Oavsett om vi driver enmansföretag med ansvar för oss själva eller större företag och organisationer med ansvar för personal är vi ledare för våra organisationer, och som ledare gäller det att tänka strategiskt. Professor Paul J.H. Schoemaker har identifierat sex beteenden som karakteriserar en strategisk ledare – den som lyckas.
Det ligger i vår natur att ta tag i det som ligger direkt framför oss, det som känns angeläget och konkret. Genom att göra det utsätter vi vår organisation för risk, menar professor Schoemaker att vi riskerar att missa oväntade möjligheter och signaler om att den väg vi styrt in på leder rakt ut för ett stup när vi bara fokuserar på att undvika små fallgropar.
Här följer sex utmärkande drag hos strategiska ledare enligt Professor Paul J.H. Schoemaker:
- De är förutseende – En strategisk ledare ser bortom de uppgifter som ligger precis framför dem; de söker aktivt efter information som tyder på att branschens spelregler kommer att ändras och ser vad som händer bortom branschens gränser, bland annat genom att bygga breda, externa nätverk.
- De tänker kritiskt – Det kan vara berikande för en ledare att hålla sig uppdaterad om de senaste ledarskapstrenderna, men att omformulera problem och finna deras grundorsaker samt utmana och ifrågasätta både egna och andras aktuella förändringar.
- De gör egna tolkningar – När tvetydigheter uppstår i en organisation är frestelsen stor att nå en snabb lösning, vilken ofta tenderar att bli omdömeslös. En strategisk ledarare väljer istället att samla information från många källor för att försöka se mönster och skapa sig egna bilder av verkligheten. Ledarna uppmuntrar ofta andra att göra samma sak och testar flera hypoteser samtidigt.
- De tar beslut – En strategisk ledare undviker ”analytisk förlamning” och utvecklar och driver processer tills de är tillräckligt bra, inte perfekta. Ledaren fokuserar på det som är avgörande i frågan, balanserar olika faktorer och vågar ta ställning även med ofullständig information och meningsskiljaktigheter.
5. De enar – Total enighet i en organisation är sällsynt. En strategisk ledare har därför till uppgift att ena dem som är viktiga för organisationen genom att engagera dem, skapa förtroende hos dem och främja öppna dialoger – inte minst där meningsskiljaktigheter finns. Ledaren gör detta genom att ställa de svåra frågorna trots att det är obekvämt, förstå vilka intressen som driver andra människor som driver andra människor och att bedöma vilka risker som finns för att kunna erbjuda det stöd som kan behövas.
6. De tar lärdom – En strategisk ledare ser vikten av organisatoriskt lärande och uppmuntrar därför medarbetarna att berätta om hur de upplever sina egna insatser för att öka lärdomen i organisationen. De firar givetvis både framgångar och misslyckanden som ger insikter till organisationen. De ändrar också snabbt spår om de inser att organisationen drivs åt fel håll.
Fler tips
Vill du ha fler tips och trix i din strävan att utveckla ditt chefshantverk, läs mer på Kunskapsportalen
”Lärande organisation i nationalencyklopedin står det: Organisation som kontinuerligt lär av sina erfarenheter i syfte att lösa sina uppgifter på ett bättre sätt”