Vad är en lärande organisation?
Går du och funderar över det här med att skapa lärande organisation? Många pratar om det, men vad menar vi? Peter Senge som forskat mycket kring lärande organisation menar att ingen organisation någonsin blir en lärande organisation. Det handlar snarare om ett livslångt lärande där man ständigt strävar efter att utvecklas och förbättras. En idé som genererar lärande, en vision snarare än ett mål. Ju mer vi lär oss desto mer medvetna blir vi om vår egen okunnighet. I en lärande organisation är det vardagslärandet som lyfts fram.
Här följer Peter Senges version av den lärande organisationen som bygger på det han kallar de fem disciplinerna:
- Personligt mästerskap – Individer som strävar mot personligt mästerskap är initiativrika, ansvarstagande, snabblärda och engagerade. En ledarstil för att uppnå detta hos de anställda är att föregå med gott exempel och fungera som ett föredöme.
Organisationen erbjuder de anställda goda förutsättningar för att utvecklas och engagera sig. Karriärplanering och tid för reflektion är viktiga element för framgång
- Tankemodeller – Individerna i organisationen måste lära sig att påverka tankemodellerna genom att lyfta fram och revidera tidigare föreställningar. Invanda tankemönster hindrar individerna i organisationen från att nå nya insikter och istället agerar utifrån redan utformade tankemodeller.
Chefer och medarbetare lär av varandra samtidigt som organisationen är lyhörd för kunniga individer. Istället för att fastna i ett linjärt tänkande vill man uppnå en organisation där beslut fattas baserat på en gemensam förståelse
- Gemensamma visioner – För att en individ ska kunna anslutas till den gemensamma visionen är det viktigt att ledare inom organisationen visar att de själva tror på visionen. De behöver vara ärliga och inte försköna, samt lämna utrymme för individen att själv ta ställning och inte försöker övertala denne.
Med gemensamma visioner följer ett gemensamt engagemang som lägger grunden till samhörighet och samverkan som ger energi till lärandet. En organisation som aktivt stimulerar personligt mästerskap har lättare att engagera sina medarbetare i gemensamma visioner.
- Teamlärande – Teamlärande handlar om att arbetsgruppen ska fungera som ett lag där alla individer drar åt samma håll och fungerar som en helhet.
För att utveckla ett teamlärande krävs träning, precis som det krävs träning för att ett fotbollslag eller en symfoniorkester ska kunna fungera optimalt.
För att bli ett bra team är det viktigt att individerna i gruppen kompletterar varandra, lär sig reflektera över det egna lärandet samt kan upptäcka och motverka försvarsmekanismer
- Systemtänkande – Systemtänkande binder samman de övriga disciplinerna och skapar helheten.
För att åstadkomma en förändring i en organisation är det viktigt att se till helheten, systemet, och inte bara göra punktinsatser inom vissa områden.
Fler tips
Vill du ha fler tips och trix i din strävan att utveckla ditt chefshantverk, läs mer på Kunskapsportalen
”Lärande organisation i nationalencyklopedin står det: Organisation som kontinuerligt lär av sina erfarenheter i syfte att lösa sina uppgifter på ett bättre sätt”
Vill ni ta ett nytag kring att vara en lärande organisation? Säger ni att ni är en lärande organisation, men alla inte riktigt vet vad det är och hur man gör?
Kontakta oss så kan vi hjälpa er i form av konsultation eller föreläsning.