”Culture eats strategy for breakfast.”
Det är alltid lika spännande att möta ledare som står inför stora förändringar. Denna gång handlar det om Nordeas vd Casper von Koskull, i färd med att sätta ny kurs mot Helsingfors. För dagen är han gästtalare på Finsk-svenska handelskammarens traditionella vårlunch på Grand Hotell. Sorlet i den anrika Spegelsalen avslöjar publiken som tillhörande affärsvärldens svenskar, finländare och finlandssvenskar. Stämningen är förväntansfull, något spänd till och med. Nordeas flytt har ju satt känslor i svallning litet varstans. Även finansministern har fått känna av Björn ”Nalle ” Wahlroos tunga tass. Nalle är stark men han verkar inte följa Bamses devis om att ” den som är stark skall också vara snäll”! Nu har ju aktieägarna äntligen givit grönt ljus för Nordeas flytt av huvudkontor till Helsingfors. Wahlroos & Koskull kan börja förbereda hemfärden. Sakargumenten ter sig rationella; att byta ut svenska statens resolutionsavgift mot Europeiska Bankunionens regelverk, trygghet och hållbarhet. Men vilket liv det blev i debatten! Finnkampstämningen har nu underhand svalnat och den hårt beprövade verkställande direktören har ordet.
Casper von Koskull verkar avslappnad när han intar scenen. Här är han på hemmaplan, vilket det nu än är för denna internationellt arbetande man. Han säger att han självklart flyttar till Helsingfors med frun och banken. Koskull rubricerar sitt tal på sin trygga finlandssvenska: ”Hur är det att leda en av det största europeiska bankerna i en stor förändring.” Det låter sig anas att det inte enbart handlar om flytten till Helsingfors. Det handlar om affärsstrategi och kultur i lika delar. Hårda och mjuka värden.
Koskull beskriver förhållanden där utvecklingen tar vid med hjälp av bankvärldens metafor för ” VUCA”, en värld som är ”volatile, uncertain, complex, ambigious.” Förändringen är extremt snabb lägger han till. Kundbeteendet har skruvats upp åtskilligt och mätningar visar på att vi är otåliga, beredda att i snitt vänta på ca 10-15 sekunder på att en digital tjänst skall svara. Det ställer krav på ständigt uppdaterad digitalisering av tjänster som i Nordeas värld betyder ytterligare ökad kundfokusering, teknikutveckling, utnyttjandet av AI och skalbarhet. Det kan handla om robotiseringen av 100-tals tjänster, effektivisering i stort. Strategin verkar ha en klar riktning. Men framförallt, enligt Koskull, handlar det om människor och medarbetare, om hur mjuka och hårda affärsmässiga värden skall matchas. Det handlar om både och. Koskull räknar upp tre viktiga värdeord som Nordea skall spegla i all sin verksamhet; ”kompetens, relevans och trygghet, 24 timmar om dygnet, var som helst och när som helst.” Ett mera horisontellt och agilt sätt att arbeta kommer att krävas. Det sker inte över en natt. Det tar tid att utveckla en kultur som är konkurrenskraftig och hållbar på samma gång. Koskull betonar vikten av kulturbärande element; ”Culture eats strategy for breakfast”. Det spelar alltså ingen roll vilken strategi man har om inte kulturen stödjer upp organisationen. Det skriver naturligtvis vi på Kontura gärna under på. Vi har länge påtalat vikten av att utforska och utveckla företagskultur och strategi, hårda och mjuka värden i gott samförstånd. Ingen kan heller förutspå framtiden. ”Vi kanske inte kommer att ha fysiska banker framöver men bankverksamhet kommer alltid att behövas”, avslutar Koskull, ledaren för en i allra högsta grad fysisk bankverksamhet.
Jag ser med intresse fram mot att följa Nordeas kurs och vilken riktning som Koskull styr skutan i. Lycka till på färden!
På bilden syns Lars G Nordström och Casper von Koskull från Finsk-svenska handelskammarens vårlunch.
Virva Herlitz
Seniorkonsult, Executive Coach Ledarskap och organisation