Hur mycket får det kosta att utveckla chefer?
– Sambandet mellan kostnad och resultat avgör!
Driver man själv utvecklingen internt, blir det billigare under förutsättning att man uppnår de behov och krav som finns hos de som ska utvecklas och hos företaget/ organisationen. Ju större grupp, desto billigare. Bedriver man ”katederundervisning” kan man ha många deltagare. Vill man att deltagarna ska reflektera och träna ska inte gruppen vara större än 10 personer.
Hur vet man att resultat uppnås? Är det nöjdheten som avgör? Undersökningar som gjorts visar att den typen av mätningar talar om hur relationen fungerat mellan den som hjälper/utvecklar/leder och den som får insatsen. Ungefär som kursvärderingar framför allt visar om relationen kursledare och deltagare fungerat. Är resultatet inte tillfredsställande var det en dyr insats.
Vill man veta vilken effekt man uppnår med de insatser man sätter igång, måste behoven tydligt beskrivas i avgränsbara frågeställningar, som man sedan använder för att göra ett skattningsschema. Detta fyller den som ska utvecklas i vid starten och vid avslutad insats. Rätt konstruerade kan dessa skattningsscheman utgöra grunden för en statistisk analys. Ber man deltagarnas chefer samtidigt fylla i samma formulär, kan man validera att resultatet man får fram håller. Se till att expertis används när formuläret konstrueras och mätningen bearbetas, så att mätningen håller!
Här kan du läsa ett exempel på hur man kan mäta chefers utveckling – Resultat som talar.