Del 1: Vad är det som gör att chefsutbildningen får effekt?
Under 2017 publicerade ett amerikanskt forskarteam resultaten av en meta-analys som ställde frågan om vad som gör ett ledarskapsprogram effektivt och verkligen levererar bättre ledarskap. Den byggde på 335 utvärderingar som man jämförde mot ett antal uppställda hypoteser. Det är en riktig guldgruva för oss som jobbar med ledarskapsutbildning och vill att de ska chefsprogram får önskad effekt. Vi kommer att studera detta material närmare och skriva kommentarer under de kommande månaderna.
Ta till exempel utbildningsledarens roll. Den får inte jättestor plats i meta-studien men det som sägs är intressant. Tidigare forskning har jämfört effekterna på deltagarnas motivation beroende på om utbildaren är en företagsintern person eller inte. Det visar sig att det kan slå åt båda håll. Vissa motiveras av att företaget/organisationen tror tillräckligt mycket på innehållet för att en egen intern utbildningsorganisation för det. Andra går mer igång på att företaget/organisation kostar på att köpa in en utbildning på den öppna marknaden. Det som däremot verkar vara en motivationssänkare är gör-det-självkurser, dvs olika varianter av online eller korrespondensutbildningar. Dessa verkar tolkas som att organisationen inte värderar utbildningen särskilt högt och uppvisar som regel sämre motivationssiffror.
Vi återkommer som sagt i ämnet i kommande nyhetsbrev. Om ni vill läsa mer själva heter studien Leadership training design, delivery and implementation: a meta-analysis och finns att köpa på följande länk http://psycnet.apa.org/buy/2017-32276-001.