TMP sticker ut från mängden
Vi får ofta frågan om vad skillnaderna är mellan det verktyg vi använder för grupputveckling och andra på marknaden. Det vore intressant att ställa upp dem för en ingående jämförelse sett ur funktions- och kundupplevelse, men på rak arm kan man i alla fall nämna några särskiljande och gemensamma kännetecken.
Det är många företag och organisationer som har svårt att orientera sig bland alla tester och verktyg på marknaden. Det har också skrivits en del både i dagspress, tidskrifter samt bloggar (se några länktips nedan) om den brokiga floran. Vi råder alla att granska alternativen framför allt när det gäller forskningen bakom. Är den gedigen, kan den upprepas och valideras?
Det verktyg vi använder, och dessutom är representant för i Sverige, är Team Management-Profilen (TMP). Det används för att kartlägga och arbeta med gruppdynamik och skapa högpresterande team. Det ingår i en uppsättning metoder som går under namnet Team Management Systems och som har utvecklats sedan 1980-talet och idag används över hela världen.
Liksom flera andra profileringsverktyg på marknaden bygger TMP på ett individuellt frågeformulär som man fyller i, vilket genererar en personlig typ-profil. Skillnaden ligger i att medan andra metoder fokuserar på hur individen kommunicerar med och relaterar till sin omgivning i bred mening, säger TMP något om ditt sätt att förhålla dig till olika arbetsuppgifter i första hand och i andra hand ditt samspel med andra människor på arbetsplatsen. Skaparna av TMP har börjat med en analys av vilka nyckelaktiviteter som behövs för att få optimal effektivitet i ett team. Därefter har man frågat sig vilken typ av person som drar sig till de olika uppgifterna. Resultatet är alltså en personlig profil som beskriver ens arbetspreferenser, dvs vilka arbetsuppgifter och roller som man är mest attraherad och (förmodligen) kommer bäst till sin rätt i.
TMP är, liksom Myers-Briggs-testet, ursprungligen inspirerat av Jungs teorier om olika personlighetstyper, men de två upphovsmännen (Margerison och McCann) har byggt sin modell på forskning inom sociologi och psykologi om vad som får grupper att prestera. De har även testat och utvecklat metoden under lång tid. Sedan starten 1982 har långt mer än en miljon människor från hela världen har fått sin profil framtagen och sin arbetsgrupp analyserad. Skillnader mellan länder och världsdelar, branscher och professioner har studerats. Det gör att kunden kan beställa en jämförelse av sina resultat med sin egen bransch eller yrkesgrupp över hela världen, eller för den delen nationell eller regional jämförelse.
En annan viktig aspekt som visserligen inte är unik för TMP är att den inte säljs som ett rent personlighetstest utan endast erbjuds i kombination med professionell handledning där man får hjälp att tolka och använda resultatet. Detta sker oftast i kontexten av en utvecklings- eller förändringsprocess. Detta är också något vi skulle vilja rekommendera oavsett vilket verktyg man i slutändan väljer. Alla verktyg och metoder har sina egenheter och fallgropar och med en erfaren handledare minskar man den risken och kan få större effekt av insatsen.