Handfasta Chefstips:
Hur får jag mina medarbetare att växa och axla ansvar?
Har du som många chefer utmaningar med medarbetare som försöker skicka tillbaka en uppgift till dig som du delegerat ut? Ett bra sätt för att komma tillrätta med detta är att genomföra ett samtal med en teknik som kallas ”aktivt lyssnande”. Syftet är att få medarbetaren att själv komma till insikt om vad som behöver göras. Tekniken går ut på att ställa frågor, frågor, frågor och frågor. Gäller helt enkelt att med hjälp av frågor ”fiska” i personens undermedvetna för att komma fram till rätt lösning. Förslagen ska komma från medarbetaren själv (inte dina egna lösningar).
Här följer 5 konkreta steg som du som chef kan använda i samtal som handlar om att få medarbetarna att själva komma till insikt, finna lösningar på ett problem och därmed växa i sina roller:
1. Vilken hjälp vill problemägaren (medarbetaren) ha?
Gör ett ”kontrakt” med hjälp av följande fråga: ”Vilken hjälp vill du ha av mig?” Denna fråga tydliggör ägarskapet till problemet. Kontraktet som därmed görs underlättar för dig som chef att inte ta över problemet.
2. Vad är problemets kärna?
Ställ frågor i syfte att finna ut vad som egentligen är problemet. Kom ihåg att det som utgör problemets kärna inte behöver vara logiskt eller arbetsorienterat. Kärnan kan vara rent känslomässig eller spegla en relation.
3. Analys av problemet
Exempel på frågor som kan vara relevanta är: Vad har orsakat problemet? Var hör problemet hemma? Vem är ägare? Finns det olika delar som man kan hantera olika? Etc.
4. Lösningsförslag från problemägaren
När analysen av problemet är färdig, be problemägaren att ge exempel på tänkbara lösningar på problemet. Försök få fram flera förslag. Det är viktigt att förslagen kommer från den som äger problemet. Så fort chefen börjar ge förslag, kommer problemägaren att svara: ”Ja…, men…” och fortsätta med att ge nya fakta för att verifiera sitt nej till förslaget.
5. Vilken lösning har jag en positiv känsla för?
Fråga problemägaren vilket förslag som hen föredrar och be hen tala om varför. När problemägaren fattar sitt beslut, kontrollera om hen är nöjd med beslutet. Om inte, fortsätt tills problemägaren funnit ett sätt som hen har en positiv känsla inför. Det borgar för att lösningen blir genomförd.
Vilka verktyg och tekniker använder du i ditt chefskap för att få medarbetare att växa? Vill du veta mer om olika samtalstekniker som du som chef kan använda, kontakta oss gärna på office@kontura.se, eller läs mer om detta i vårt chefsutvecklingsprogram Hållbara Chefer®.